Сёння нехта з беларусаў жыве ў Беларусі, а многія па-за яе межамі.
З-за гэтага мяне атаймоўвае дзіўное адчуванне дуалізму, як у дзяцінстве. Быццам бы я тут, але адначасова нібыта і там. Быццам бы там — гэта ўсё адно, што тут. Быццам бы ніколі мяжа паміж тут і там не была такой працяглай, і аданачасова такой ілюзорнай. А пытанне “хто я?” ніколі не стаяла так востра.
Тут і там — гэта пра дуалізм. Нават пра некалькі відаў дуалізму.
Адзн від дуалізму пра тое, што ўнутры Беларусі інсуе дзве Беларусі. Адна —памяркоўная, паслухмяная, рускамоўная. Яна ідзе на кампраміс з тымі, у каго сіла і ўлада, у каго кнут і пернік. Гэтая Беларусь не задае лішніх пытанняў, верыць дзяржаўнаму тэлебачанню, гатовая маўчаць, заплюшчваць вочы на здзекі і гвалт за ільготную кватэру. Гатовая здзекаацца з сваіх жа дзеля таго, каб не страціць уладу, якой, вядома, бязлітасна злоўжывае.
Другі від дуалізму не тое, каб упершыню з’явіўся тры гады таму, але ў маім жыцці і ў жыцці нашага кінафестывалю “Паўночнае ззянне” яскрава стаў адчувацца менавіта тады. А сёлета ўжо можна без сумневаў сказаць, што ёсць Беларусь тут, а ёсць Беларусь там. Так шмат з нас вымушаныя былі з’ехаць з краіны, туліцца па хостэлах у Вільні ці жыць па сямёра чалавек у адной кватэры ў “Варшаве ці Тбілісі, што мы свядома ці несвядома перацягнулі сваю Беларусь з сабой.
Але для нас, бежанцаў (я наўмысна ўжываю тут такое радыкальнае слова са спасылкай на эсэ Ханны Арэндт “Мы, бежанцы”, якое стала адным з раздзелаў яе кнігі “Вытокі таталетарызму”) з’явілася іншае ТАМ. Беларусь засталася ТАМ. Цяпер паміж намі непераадольная мяжа. І калі разважаць яшчэ больш радыкальна, то пры самым негатыўным збегу абставін ёсць рызыка, што многія з нас больш ніколі больш не змогуць яе наведаць. ТАМ становіцца нечым недасяжным, далёкім, нечым, куды мы можам прыязджаць толькі ў снах ці марах. Нечым, што мы можам захоўваць толькі у тут і цяпер праз свае рашучыя бясстрашныя дзеянні, размовы, любоў, павагу і памяць. Каб плады гэтых дзеянняў неслі наш агонь, няхай сабе гэта будзе і маленькая налепка.
Гэта само па сабе проста чароўна. СЮДЫ, унашае ТУТ, мы перацягнулі з сабой свае кнігі, сваю мову, свае сцягі, усе свае шмоткі, якія старанна абеларушваем нацыянальнымі колерамі і арнаментамі. Бо гэта - тое, што адрознівае нас ад іншых, калі мы за мяжой, і аб’ядноўвае нас паміж сабой у замежжы. Беларус беларусу беларус — прызвычаліся мы жартаваць. І лёс эміграцыі зводзіць нас з тымі, з кім унутры краіны мы, можа быць, ніколі не сустрэліся бы, не пазнаёміліся, не пасябравалі. Нам хочацца крычаць пра тое, што мы беларусы, хочацца быць бачнымі, заўважнымі і заўважанымі.
Другая Беларусь — дзёрзкая, безкампрамісная, лямянтуе (па-беларуску!) пра кожную несправядлівасць, выходзіць на плошчы і вуліцы, пераадольвае страх, салідарызуецца, змагаецца за змены кожны дзень. Кожны дзень. Гэтая Беларусь прыдумляе ўсё новыя і новыя спосабы супраціву, выдае кнігі ў падполлі, піша пад псеўданімам, ды і пад сваім уласным іменем, бо ўжо больш нічога не баіцца, — даколі! Пра гэтую Беларусь я даведалася ў пятым класе, калі ўбачыла на металічным слупе на дзіцячай пляцоўцы налепку з мапай Беларусі. На гэтай мапе бела-чырвона-белыя колеры перакрывалі чырвона-зялёныя. Ад гэтай налепкі веяла нечым новым, нейкай свабодай, але і небясьпекай. Нечым, пра што хацелася даведацца больш і пра што мне тады зусім малой інфармацыю знайсці было з прынцыпе немагчыма. Памятаю, як толькі хадзіла і чакала новага знаку.
заснавальніца і дырэктарка
фестывалю паўночнае ззянне